Twierdzę, tutaj bez dowodzenia, ufając w miarę powszechną z tym zgodę, że gdyby poszukać głównego sprawcy i utrwalacza większości wojen na świecie, to najpewniej będzie to wielki przemysł zbrojeniowy mocarstw.
Jego istnienie jest bardzo mocno uzasadnione obronnością i potrzebami ekonomii rozwoju państw. To jest niezaprzeczalne i skupia najtęższe siły intelektualne i organizacyjne. Ale też niezaprzeczalne są tu przesterowania polityczne, słaba kontrola społeczna, wielka korupcja i w rezultacie ekstansywność owych molochów.
A z drugiej strony, ten przemysł sam z siebie już tak się rozrósł i stanowi tak wielką siłę, że generuje zjawiska polityczne, czyli właśnie wojny, bo to znakomicie zasila rozwój tego przemysłu.
Tu się rozwija pewne sprzężenie zwrotne dodatnie, o katastrofalnym finale. Finansowanie przemysłu zbrojeniowego (szczególnie w Polsce) odbywa się poprzez rosnące obciążenia podatkowe i nie będzie tu rozsądnego ogranicznika, bo głos ludu się nie liczy, w takich kwestiach. To może przyhamować tylko wojna.
Nie chcę być tu jakimś pacyfistą, tylko zwracam uwagę na możliwość utraty kontroli nad procesem rozwoju-polityką marionetkowych władz.
Gdyby bardziej się zastanowić, to można znaleźć inne pola dla rozwoju przemysłu, z możliwością przestawienia zbrojeniowego na cywilny.
Mało tego, takie przejście może się odbywać w sposób płynny, bo pewne rozwiązania cywilne mogą mieć równolegle zastosowania militarne -przykładowo w obszarach transportu.
Często w notkach pokazuję mapki kolei północ-południe w naszym regione Europy. A tu szczególnie zwróciłbym uwagę na połączenie przez Bałtyk, dokładniej pod Bałtykiem. Czyli kolej podmorska -znakomity cel rozwoju transportu dla Polski.
Taki kierunek jest idealny dla handlu, ale dla alternatywy zaopatrzenia militarnych baz amerykańskich w Rumunii. Szczególne to ważne obecnie, gdy Turcja zachowuje się obrotowo-politycznie.
Natomiast dla Polski mamy tu bezpiecznik w postaci rozwoju przemysłu: niekoniecznie państwowego -podatkożernego; niegenerującego wojny, bo handel łączy kraje.
I podam z filmu przykłady, możliwych rozwiązań technicznych, z których najbardziej mi sie podoba -dla Bałtyku (???) metoda zatapiania segmentów tuneli.
Komentarze